Duit atau ikhlas??

Post ni macam pelik and actually macam takde kaitan antara dua benda ni.. Tapi bagi aku as a medical student benda tu macam ada kaitan bila soalan-soalan macam ni:

1) kenapa nak jadi doctor?
2)private hosp or government?

Okay last week session kat OT memang bukak mata aku seluas-luasnya pasal duit dengan ikhlas. Kalau sebelum ni aku memang prefer nak berkhidmat kat government hospital and tak payah la nak kejar duit sangat sampai kerja kat private. Kesian kat patient sebab kita ambik duit dia bla bla bla...

Tapi ada satu opinion lecturer aku yang aku ambil contoh and logik sebenarnya...

Dia cakap kita sebagai orang islam kena ada knowledge..Taki kisah pun doktor nak private or government. Yang pentingnya niat. Kalau kita niat kita kaya tapi lepas tu kita banyak tolong orang islam banyak derma and sebagainya..Tu dah cukup bagus sebenarnya..Lain la kita niat nak kaya raya nak menyombong and bangga diri tak boleh la macam tu..And lecturer tu cakap jugak kita boleh tolong orang islam kalau kita kaya..

Apa yang dia cakap ni buat aku sedar yang aku sebagai orang islam kena belajar sungguh2 sampai lagi jadi berjaya. And bila kita ada duit lebih kita kena tolong orang yang susah and jangan lupa diri.Sebab dengan knowledge, duit, dan ikhlas je yang boleh tolong diri kita, bangsa kita and islam...

P/s: post kali ni tak la fokus ke doktor je.. Banyak lagi bidang lain yang boleh buat benda yang sama..Yang penting kita tau matlamat hidup kita and work on it!!!

-jannahamidon-

Comments

Popular posts from this blog

bawal or shawl?

end of holy month

Kuih Kuih