chocolate cake

I'm craving for cake!!!yup semalam dah buat dah kek coklat yang aku nak makan sangat-sangat tu..Tapi jangan tertipu iols guna yang segera je..Honestly tak minat sangat baking tapi suka makan je..And aku kukus je kek ni tak bake pun..Nak share sikit bahan-bahan yang aku guna..



Aku just guna adunan tepung kek segera ni..Ni yang kecik je..disebabkan family pun sikit je so yang ni pun dah cukup..And then just ikut step2 resepi dia macam gamba bawah ni..



Okay pastu kita siapkan loyang yang sesuai..Tak tau korang panggil apa tapi ak panggil loyang kek..Ada banyak size so pilih mana yang sesuai



Sementara tunggu kita nak campur-campur semua bahan tu kita bole didihkan air kat dalam pengukus..Sebab ambik masa air nak mendidih...




Pastu start la aktiviti mencampur semua bahan-bahan tu..Campur sampai la dia pekat tak berketul dan berkilat...





untuk esen vanilla,aku selalu nampak ibu guna brand ni..star brand..and nampak tak sudu putih tu???Tu bukan sudu saja-saja je tapi dia ada sukatan..Dia ada macam-macam size..1/2 cup,1 tb spoon,1 tea spoon..depends on recipe la..Aku guna benda ni sebab ak memang x pro bab2 kek ni..So kena sukat betul-betul...


cuba teka yang ni satu telur ke dua telur??Actually satu tetiba ada dua kuning dia..Mesti twin kan kalau ayam ni survive...sory ayam...



okay lepas dah siap campur semua aku kacau sampai jadi macam ni..Bila dah rasa puas hati kita masukkan dalam loyang..


Pastu kita kukus macam biasa selama 45 minit..Finally kita nak buat dia punye topping..okay lupa nak snap picture untuk bahan-bahan topping..

Bahan-bahan dia: 

1/2 cup serbuk coklat (dh ready made)
1/2 cup susu pekat manis
1/2 cup susu sejat / susu segar pun boleh
2 sudu besar marjerin




campurkan semua and masak atas api yang slow...



Masak sampai dia jadi macam ni..berkilat dan tak pekat sangat..Kalau terlalu pekat bole tambah susu cair...tapi jangan banyak sangat..


Finallyyy......

Lepas 45 minit tu kita sejukkan kek..Bila dah sejuk kita boleh letakkan topping tadi dan boleh tambah chocolate rice ataupun pape jela ikut kreativiti masing-masing..


Comments

Popular posts from this blog

bawal or shawl?

end of holy month

Kuih Kuih